مبینا مبینا ، تا این لحظه: 19 سال و 5 ماه و 22 روز سن داره
مهدیمهدی، تا این لحظه: 21 سال و 2 ماه و 17 روز سن داره
محمدمحمد، تا این لحظه: 8 سال و 10 ماه و 24 روز سن داره

بوستان نور

اگر کار بد نکنید ...

1392/12/1 15:5
نویسنده : گل نرگس
463 بازدید
اشتراک گذاری

مطلب بصورت موقت و بدون نمایش در وبلاگ ثبت شده است


اگر کار بد نکنید ...

همه ما می خواهیم که خداوند ما را دوست داشته باشد، همان طور که فرشته ها و انسان های خوب را دوست دارد و همیشه مواظب و همراه آنهاست. همه ما دوست داریم که وقتی با خدای مهربان صحبت می کنیم، دل مان پُر از ستاره های آسمانی و مهربانی شود. برای این که به این موفقیت بزرگ دسترسی پیدا کنیم می توانیم از راهی که امام علی علیه السلام بیان کرده است، استفاده کنیم. امام علی علیه السلام به ما این گونه یاد دادند:«اگر از کارهای بد (گناه) دوری کنید و فاصله بگیرید، خداوند شما را دوست دارد».

سکّوی اول، برای راستگوها

اگر از شما بپرسم «دروغ بدتر است یا خالی بندی» چه پاسخی می دهید؟ بعضی از بچه ها فکر می کنند که خالی بندی، دروغ نیست، ولی این ها در اشتباه اند؛ چون خالی بندی همان دروغ است و هیچ فرقی در زشت بودن ندارد. حالا اگر از شما بپرسم که «انسان های راستگو زرنگ ترند یا انسان های خالی بند» چه جوابی می دهید؟ برای این که پاسخ این سؤال را خوب بدانیم، پای صحبت امام اول، حضرت علی علیه السلام می نشینیم. امام به ما می فرماید که انسان های راستگو در سکوی اول و انسان های دروغگو در پایین ترین جا قرار دارند. جمله امام علی علیه السلام این است: «راستگویی، برتری و دروغ پستی است»

زندگی شیرین تر

برای داشتن یک زندگی شیرین و شاد، دانستن بعضی از کارها لازم است. امامان خوب ما، با دانش زیادی که داشته اند، خودشان موفق ترین و بهترین زندگی را داشته اند و برای همیشه یک الگوی خوب برای همه انسان ها هستند. یکی از کارهایی که امام اول، حضرت علی علیه السلام برای شیرین تر شدن زندگی پیشنهاد می کند، داشتن اخلاق خوب است. حضرت علی علیه السلام به ما یاد می دهند که:«با خوش اخلاقی زندگی شیرین می شود». او همچنین خوش اخلاقی را معجونی مناسب برای به دست آوردن دل دیگران می داند و می فرماید: «خوش اخلاق باشید که خوش اخلاقی، محبت دیگران را برای شما به دنبال دارد».

خوش قولی

«اگر به کسی وعده ای دادی، حتماً به قول خود عمل کن». امام علی علیه السلام با این سفارش مهم، از ما که دوستان او هستیم می خواهد که از بهترین و خوش قول ترین آدم های دنیا باشیم. واقعاً چه قدر خوب و زیبا می شود که همه ما وقتی به کسی قول دادیم یا وعده انجام کاری را دادیم، به موقع آن کار را انجام دهیم و با این کار ثابت کنیم که دوست امام و شاگرد خوب کلاس آن امام بزرگ هستیم.

مهربانی

یکی از راه هایی که دوستی و رفاقت ما را پررنگ و همیشگی می کند، محبت کردن است. ما می توانیم با مهربانی خود، هم دوستانی جدید به دست بیاوریم و هم این که دوستان قبلی خود را برای همیشه داشته باشیم.

امام اول، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ، به این نکته توجه کرده و فرموده اند: «رفاقت، با مهربانی دوام می یابد» خوب است بدانید که مهربانی کردن راه های زیادی دارد. مثلاً می توانید با کمک به دوست خود، شرکت در جشن تولد او، عیادت از او در زمانی که مریض می شود و نیز اعلام دوستی و علاقه به دوست خود، این مهربانی را نشان دهید.

قلعه محکم

در زمان های قدیم، قلعه های محکمی می ساختند که در زمان حمله دشمن می توانستند داخل آن پناه بگیرند و از دست دشمن در امان باشند.

ما انسان ها، چون راه بهشت را در پیش گرفته ایم، یک دشمن بزرگ و بدجنس داریم که تصمیم گرفته از رسیدن ما به بهشت جلوگیری کند و برای این کار همیشه ما را به انجام کارهای بد، دعوت می کند. نام این دشمن بدجنس، شیطان است که هر روز به وسوسه آدم ها مشغول می شود و از آنها می خواهد فقط کارهای بد انجام دهند. امام علی علیه السلام قلعه ای به ما معرفی می کند که با رفتن به داخل آن قلعه، از شر حمله های این دشمن بد، در امان می مانیم؛قلعه ای به نام نماز. امام فرمود: «نماز، قلعه محکمی در برابر حمله های شیطان است».

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بوستان نور می باشد