مبینا مبینا ، تا این لحظه: 19 سال و 5 ماه و 14 روز سن داره
مهدیمهدی، تا این لحظه: 21 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره
محمدمحمد، تا این لحظه: 8 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

بوستان نور

تولد امام سجاد(ع) برای کودکان

1393/2/28 8:11
نویسنده : گل نرگس
1,661 بازدید
اشتراک گذاری

امروز تولد فرزند امام حسین علیه السلام یعنی امام زین العابدین علیه السلام است. امام حسین علیه السلام سه تا پسر داشت که اسم همه آنها را علی گذاشت؛ پسر بزرگش را علی اکبر، پسر دومی را علی اوسط که همان امام زین العابدین علیه السلام است و پسر سوم را علی اصغر نامید.

 



روز تولد

امروز تولد فرزند امام حسین علیه السلام یعنی امام زین العابدین علیه السلام است. امام حسین علیه السلام سه تا پسر داشت که اسم همه آنها را علی گذاشت؛ پسر بزرگش را علی اکبر، پسر دومی را علی اوسط که همان امام زین العابدین علیه السلام است و پسر سوم را علی اصغر نامید.

رنگ آمیزی کودکانه امام سجاد

لقب های شایسته

مردم به خاطر صفت ها و رفتارهایی که از امام سجاد علیه السلام می دیدند که در هیچ کس غیر از امام ندیده بودند، به امام لقب تازه ای می دادند. هر کدام از آن لقب ها به خاطر صفتی بود که امام داشت. مثلاً زین العابدین یعنی زینت عبادت کنندگان؛ چون امام چهارم به زیبایی و زیاد عبادت می کردند به ایشان این لقب را دادند و یکی دیگر از لقب های امام، سجّاد است و این لقب را هم برای اینکه امام سجده های طولانی به جا می آوردند به ایشان داد. امام سجاد علیه السلام لقب های دیگری هم دارد.

رنگ آمیزی کودکانه امام سجاد

مسافر

امام سجاد علیه السلام وقتی خیلی جوان بود به سفر کربلا رفت. این مسافرت سفری تاریخی بود؛ سفری که سرنوشت اسلام را تغییر داد. مسافرتی بود که با همه مسافرت ها فرق داشت. نه تنها به مسافران این سفر خوش نگذشت، بلکه خیلی سختی و رنج را تحمّل کردند. این سفر یکی از اتفاق های مهم زندگی امام سجاد علیه السلام بود.

صحیفه

زمان زندگی امام سجاد علیه السلام دوران سختی بود و حاکم ظالم آن زمان یعنی عبدالملک بن مروان به شیعیان خیلی سخت می گرفت و آنها را مورد اذیّت و آزار قرار می داد. امام سجّاد علیه السلام که امام و رهبر مردم بود باید آنها را به راه راست راهنمایی می کرد و راه دُرست زندگی کردن را به آنها یاد می داد. امام به خاطر مزاحمت پادشاه و سربازانش نمی توانست به راحتی با مردم حرف بزند. به همین خاطر امام حرف هایش را با دعا و نیایش به مردم یاد می داد. دعاهایی که امام می خواند، خیلی زیبا و پرمعنی بود و در کتابی به نام «صحیفه سجّادیه» جمع شده است.

کنترل کردن خشم و عصبانیت

روزی مردی در برابر امام سجّاد علیه السلام ایستاد و حرف تندی به او گفت؛ اما حضرت جوابش را نداد تا آن مرد رفت. امام علیه السلام به افرادی که آنجا نشسته بودند فرمود: «دوست دارم که همراه من بیابید و جواب من را بشنوید.» امام و همراهانش به راه افتادند و امام این آیه را می خواند: «کسانی که خشم خودشان را فرو ببرند واز مردم گذشت کنند، خدا آنان را دوست دارد.» وقتی به خانه او رسیدند، امام فرمود به او بگویید که علی بن الحسین علیه السلام آمده. آن مرد منتظر دعوا بود. فکر می کرد امام برای تلافی آمده؛ ولی وقتی در برابر امام قرار گرفت، امام فرمود: «ای مرد! آنچه که چندی پیش به من گفتی اگر در من هست، خدا مرا بیامرزد؛ ولی اگر چیزی که گفتی در من نیست، خدا تو را بیامرزد.» وقتی آن مرد این حرکت امام را دید از حرف هایی که به آن امام عزیز گفته بود شرمنده شد و گفت: «چیزی که در تو نبود به تو گفتم و من به آن حرف ها سزاوارترم.»

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بوستان نور می باشد